W ramach innowacji pedagogicznej "Literatura, malarstwo, muzyka – Sztuka w jedności", realizowanej na lekcjach języka polskiego w klasie 7b, po raz kolejny przeprowadzono projekt łączący twórcze działania humanistyczne i plastyczne. Jego głównym motywem była twórczość Jacka Yerki – artysty, który w niezwykle oryginalny sposób łączy realistyczne detale z surrealistyczną wizją świata.
Na języku polskim uczniowie analizowali wybrane obrazy Yerki i tworzyli do nich literackie opisy, opowiadania oraz własne interpretacje. Bogactwo symboli, nietypowe połączenia i fantastyczny charakter dzieł artysty zachęcały do rozwijania wyobraźni i językowej kreatywności. Uczniowie przenosili się w świat snów, marzeń, wspomnień i wizji przyszłości – układając słowne historie inspirowane obrazami.
Kolejnym etapem projektu były zajęcia plastyczne na których uczniowie tworzyli kolaże, wykorzystując fragmenty dzieł Yerki. Ich zadaniem było uzupełnienie obrazu o własne l, rysunkowe elementy tworząc autorską „surrealistyczną historię” w formie obrazu. Kompozycje plastyczne stały się dopełnieniem wcześniej powstałych opowiadań – były ich wizualnym rozwinięciem i alternatywnym językiem ekspresji. Dzięki temu uczniowie rozwijali umiejętność opisu plastycznego, metaforycznego języka, a także pogłębiali zdolność interpretacji dzieła sztuki.
Projekt pokazał, że korelacja międzyprzedmiotowa może nie tylko wzbogacić lekcje, ale przede wszystkim uatrakcyjnić proces nauczania. Dzięki połączeniu plastyki z językiem polskim uczniowie mieli szansę doświadczyć, jak różne dziedziny wiedzy mogą się przenikać i uzupełniać.
Poprzez połączenie dwóch przedmiotów uczniowie mogli spojrzeć na sztukę z wielu perspektyw – interpretując ją słowem i obrazem, rozwijając jednocześnie wrażliwość estetyczną, umiejętność interpretacji i twórczego wyrażania siebie.
Praca z dziełami Jacka Yerki udowodniła, że sztuka nie zna granic – a współpraca między nauczycielami przedmiotów humanistycznych i artystycznych może być doskonałym narzędziem do rozwijania kompetencji kluczowych, takich jak kreatywność, komunikacja, umiejętność interpretacji i wyrażania siebie.